چگونه آرت‌فرها، گالری‌ها را قورت می‌دهند؟
بار مالی حضور در آرت‌فرها همچون آرت بازل یا فریز برای گالری‌های کوچک یا هنرمندان نوظهور سنگین است به خصوص در ماه‌های گذشته که بازار هنر با بحران روبرو بوده. مگنوس رش در این مطلب با طرح این پرسش‌ها که چند گالری دیگر در شرایط دشوار بازار به مبارزه ادامه می‌دهند و آیا نمایشگاه‌های بزرگ برای تغییر ساختار بازار هنر مسئولیتی دارند، می‌گوید که اگر رویکرد جدیدی اتخاذ نشود، آرت‌فرها، گالری‌ها را قورت می‌دهند.
13 آبان 1403
چگونه آرت‌فرها، گالری‌ها را قورت می‌دهند؟ 13 آبان 1403
بار مالی حضور در آرت‌فرها همچون آرت بازل یا فریز برای گالری‌های کوچک یا هنرمندان نوظهور سنگین است به خصوص در ماه‌های گذشته که بازار هنر با بحران روبرو بوده. مگنوس رش در این مطلب با طرح این پرسش‌ها که چند گالری دیگر در شرایط دشوار بازار به مبارزه ادامه می‌دهند و آیا نمایشگاه‌های بزرگ برای تغییر ساختار بازار هنر مسئولیتی دارند، می‌گوید که اگر رویکرد جدیدی اتخاذ نشود، آرت‌فرها، گالری‌ه...
گزارش آرتچارت از بازار هنر ایران: نیم‌سال نخست 1403 8 آبان 1403
آرتچارت، پلتفرم داده‌یابی و داده‌کاوی بازار هنر ایران، از بدو تأسیس خود در سال 1398، به ثبت و تحلیل داده‌های اقتصادی هنر ایران پرداخته و این آمار را در اختیار متخصصان و مخاطبان ایرانی قرار داده است. آرتچارت از سال 1401، گزارش‌های سالانه‌ای بر بازار هنر ایران منتشر کرده است و این نخستین‌بار است که به ارائه گزارش شش ماهه از بازار هنر ایران می‌پردازد. در ادامه خلاصه‌ای از این گزارش را...
دومین حراج آنلاین ادامه اولین دوره بود یا بازگشت به سیاق دوره‌های حضوری؟ 24 مهر 1403
حراج تهران تاکنون دو مزایده‌ی خود را به صورت آنلاین برپا کرده است: اول، هجدهمین دوره در آذرماه 1402 و دوم، بیست‌ویکمین دوره در مهرماه 1403. هر دو دوره به هنر معاصر ایران اختصاص داده شده است. به بهانه‌ی برگزاری دومین دوره‌ی آنلاین، آرتچارت آمار و ارقام این دو مزایده را در قیاس با هم بررسی کرده است تا رویکرد حراج تهران در هر کدام از دو دوره شفاف‌تر دیده شود. نگاه به تعداد آثار و حجم ف...
گزارش بیست‌ویکمین حراج تهران: دومین حراج آنلاین از هنر معاصر ایران 24 مهر 1403
آرتچارت، پلتفرم داده‌یابی و داده‌کاوی بازار هنر ایران، از بدو تأسیس خود در سال 1398، به ثبت و تحلیل داده‌های اقتصادی هنر ایران پرداخته و این آمار را در اختیار متخصصان و مخاطبان قرار داده است. این پلتفرم تا امروز بیست دوره از حراج تهران را زیر ذره‌بین برده و در گزارش پیش رو به واکاوی بیست‌ویکمین دوره از حراج تهران می‌پردازد. این دوره، ویژه‌ی هنر معاصر ایران، به‌صورت مزایده آنلاین از...
حراج‌های فصل بهار ۲۰۲۴: بدترین عملکرد مالی قرن 15 مهر 1403
طبق گزارش‌ منتشرشده توسط دو تحلیلگر بازار هنر، حراج‌های فصل بهاری ۲۰۲۴ بدترین عملکرد مالی در قرن جاری میلادی را داشته‌اند. این فصل با کاهش قیمت‌ و تقاضا در حراج‌هایی همچون کریستیز، ساتبیز و فیلیپس همراه بوده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهند که این رکود ناشی از عوامل اقتصاد جهانی و تغییر در موارد ترجیحی خریداران بوده و می‌تواند بر بازار هنر تاثیر بگذارد.
کتاب‌های هنری و سه مقوله‌ی اصالت‌سنجی، ارزش نمادین و بازار 10 مهر 1403
با ظهور بازار هنر جهانی در نیمه‌ی دوم قرن بیستم، هنر نیز به یک کالا تبدیل شد. حجم معاملات مالی آثار هنری از حد تصورات فراتر رفت. بنابراین، علاوه بر وجه زیباشناسانه، هنر با افزایش ارزش مادی خود، جایگاه و اعتبار بیشتری پیدا کرد. این تغییر، یعنی تبدیل شدن دنیای هنر به بازار هنر، ماهیت و هدف آنچه که به ثبت و تأیید یک اثر به‌عنوان هنر اصیل می‌پردازد را تحت تأثیر قرار داد: کتاب‌ها. از این...
چگونگی رقابت نیویورک، لندن، پاریس و هنگ‌کنگ در حراج‌های بزرگ 3 مهر 1403
بازار جهانی هنر در حال تغییر است و شهرهای نیویورک، لندن، پاریس و هنگ‌کنگ به عنوان مراکز یا قطب‌های اصلی حراج‌های بزرگ طی یک دهه اخیر میلادی دچار تحول شده‌اند. این تغییرات ناشی از عوامل اقتصادی، سیاسی، تکنولوژی و فرهنگی است که به شکل‌گیری رویکردهای جدید در فروش آثار هنری منجر شده‌. با در نظر گرفتن تأثیر پاندمی کووید-۱۹ و رقابت میان این شهرها، پاریس و هنگ‌کنگ در حال افزایش سهم خود در...
هنر، سیاست فرهنگی و هوش مصنوعی زایا: معضل کپی‌رایت 27 شهریور 1403
اگرچه اولین توجه عمومی به انقلاب هوش مصنوعی از طریق مسابقه دیپ مایند در سال 2016 در بخش فرهنگ و هنر ظاهر شد، نظر غالب این بود که به این زودی‌ها، هوش مصنوعی بر حوزه فرهنگ و هنر تأثیر نخواهد گذاشت. اما با گذشت زمان این فرضیه نادرست از آب درآمد. احتمالاً به همین دلیل است که مرکز سیاست فرهنگی در OCAD U ژوئن 2024 میزبان یک میزگرد مهم سیاستی بود که به موضوعات مربوط به توسعه چارچوب‌های سیا...
بازار هنر ایرانیان در بیرون از مرزها: 10 هنرمند ایرانی که منحصراً مارکت جهانی دارند 25 شهریور 1403
پیش از تأسیس حراج تهران در سال 1391، دبی، لندن و پاریس از مراکز برتر در زمینه فروش آثار هنری ایرانیان بودند. با افتتاح این حراج، شهر تهران نیز وارد نقشه‌ی بازار جهانی شد؛ هنرمندانی که پیش از آن آثارشان به صورت عمومی فروش نمی‌رفت، از طریق این حراج‌خانه وارد مارکت و حتی جذب بازار جهانی شدند. با وجود تأثیرات مثبت حراج تهران به جذب آثار برخی از هنرمندان به مارکت جهانی و افزایش و رشد قیم...