نگاهی به بازار ان اف تی مرتبط با هنر و فراز و نشیب‌های آن در ایران و جهان

6 آبان 1402
آمار دقیقی از بازار ان اف تی. مرتبط با هنر در دست نیست، اما بر اساس داده‌هایی که سایت‌های حراجی‌ها ارائه می‌دهند، فروش‌های پرسروصدایی در تاریخ معاملات این بخش به ثبت رسیده است. در این مقاله به فروش‌های موفق در این بازار، فعال‌ترین خانه‌ی حراج در این حوزه و آینده این بازار در ایران و جهان می‌پردازیم.
میمون‌های کسل از یوگا لَبز اِل. اِل. سی.

پیش از اینکه اثر اِن. اِف. تی. روزها: 5000 روز اول[1] بیپل[2] در حراج کریستیز در مارس 2021 به قیمت 69.3 میلیون دلار به فروش رسد، اثر بِن جنتیلی،[3] بلاک 21: پرتره‌های ذهنی[4] که در اکتبر 2020 با مبلغ 131 هزار دلار در کریستیز به فروش رفت، رکورددار آثار اِن. اِف. تی. در بازار ثانویه بود. استقبال از اِن. اِف. تی. کلکسیونی، اما، درست یک سال بعد و در حراج ساتبیز در اکتبر 2021 به اوج رسید که در آن تصاویری از میمون‌های کسل یا  بورد اِیپ یات کلاب[5] از توسعه‌دهندگان یوگا لَبز اِل. اِل. سی.[6] با مبلغ 3،4 میلیون دلار  فروخته شد.

پس ‌از این فروش‌های پرسروصدا، زمستان کریپتو[7] در تابستان 2022 فرارسید و با سقوط صرافی ارز دیجیتال اِف. تی. اِکس.[8] در نوامبر همان سال، جهان کریپتو وارد عصر یخبندان[9] شد. این سقوط و به قولی زمستان سرد در دنیای کریپتو اما به دلسردی مجموعه‌داران نینجامید، بلکه برعکس، به خرید بیشتر منجر شد.

روند فروش اِن. اِف. تی. مرتبط با هنر از سال 2019 تا 2022. منبع: گزارش آرت بازل و یو. بی. اِس. 2023.
روند فروش اِن. اِف. تی. مرتبط با هنر از سال 2019 تا 2022.
منبع: گزارش آرت بازل و یو. بی. اِس. 2023.

میانگین فروش اِن. اِف. تی. مرتبط با هنر از سال 2019 تا 2022.
منبع: گزارش آرت بازل و یو. بی. اِس. 2023.

بر اساس گزارشِ 2023 آرت بازل و یو. بی. اِس.،[10] در نیمه‌ی اول سال 2022 مجموعه‌دارانی که دارایی خالص بالایی داشتند، به‌طور میانگین 46 هزار دلار را بر اِن. اِف. تی. مرتبط با هنر خرج کرده‌اند؛ رقمی بیش از سال 2021 و 2020 که به ترتیب معادل با 44 هزار و 35 هزار دلار بود. به یک معنا 17% از هزینه‌های این مجموعه‌داران به هنر دیجیتال مربوط بوده است که 10% آن به اِن. اِف. تی. ارتباط داشت.[11]

کریستیز، پیشتاز در حراج‌های مرتبط با ان اف تی در هنر

کریستیز علاوه بر رکوردشکنی خود در بازار اِن. اِف. تی. همچنین اولین خانه حراج بین‌المللی است که در آسیا به فروش اِن. اِف. تی. پرداخت، این خانه‌ی حراج همچنین در زمینه‌ی پیوند مجموعه‌داران سنتی و دیجیتال نیز پیشگام بوده است.

کریستیز و اولین حراج بزرگ ان اف تی در آسیا

در 11م مارس 2021، کریستیز، با برپایی حراج هیچ زمانی مانند حال نیست در آسیا رکورد دیگری را رقم زد. این حراج از مجموعه بازیگر و خواننده شناخته‌شده‌ی هنگ‌کنگی ‌شان یو[12] بود و اولین حراج اِن. اِف. تی. در آسیا محسوب می‌شد که توسط یک خانه حراح بین‌المللی برگزار شده بود. 

پوستر حراج آنلاین کریستیز «هیچ زمانی مانند حال نیست»، برگزار شده در 11 مارس 2021.
پوستر حراج آنلاین کریستیز «هیچ زمانی مانند حال نیست»، برگزار شده در 11 مارس 2021.

کنار هم قرارگیری دو دنیای سنتی و دیجیتال مجموعه‌داری در حراج آنلاین کریستیز «اندی وارهول؛ ساخت ماشینی»

اندی وارهول، بدون عنوان (خودنگاره)، ساخته‌شده با کامپیوتر آمیگا در سال 1985، عرضه‌شده در حراج آنلاین کریستیز (2021)، اندی وارهول: ساخت ماشینی.
اندی وارهول، بدون عنوان (خودنگاره)، ساخته‌شده با کامپیوتر آمیگا در سال 1985، عرضه‌شده در حراج آنلاین کریستیز (2021)، اندی وارهول: ساخت ماشینی.

در سال 1985، اندی وارهول سفیر برند لوازم الکترونیکی کومودور اینترنشنال[13] شد و برای این کار یک کامپیوتر آمیگا 1000[14] هدیه گرفت. این کامپیوتر مجهز به نرم‌افزار پروپینت[15] بود که وارهول با استفاده از آن به خلق چند اثر دیجیتال پرداخت. این فایل‌ها زمانی کشف شدند که هنرمند، کوری آرکنگل،[16] با همکاری با دانشگاه کارنگی ملون،[17] موزه هنر کارنگی[18] و موزه اندی وارهول،[19] در یک پروژه سه‌ساله که از سال 2011 تا 2014 به طول انجامید، کامپیوتر وارهول را بازیابی کرد.

آثاری که از طریق رایانه‌ی وارهول استخراج شدند بر روی یک فلاپی دیسک در موزه‌ی وارهول نگهداری می‌شدند و ابعادی 320 در 200 پیسکلی داشتند، اما آنچه در حراج آنلاین کریستیز در 2021 تحت عنوان اندی وارهول: ساخت ماشینی[20] با مجموع 3،38 میلیون دلار به فروش رفتند، در ابعاد 4،500 تا 6،000 پیکسل بودند و تاریخ‌دانان و متخصصان حوزه دیجیتال را به واکنش وا‌داشتند. به‌زعم منتقدان، ِان. اِف. تی.‌های فروخته‌شده در حراج کریستیز درواقع نسخه‌های ارتقاءیافته‌ بودند و نباید به‌عنوان آثار اصل به فروش می‌رسیدند.

کریستیز در پاسخ به شبهات، در بیانیه‌ای اعلام کرد که درست مثل سایر آثار هنری که با دقت و حساسیت بالا مرمت می‌شوند، این آثار نیز به همین ترتیب توسط فنّاوری‌های پیشرفته ارتقاء یافته‌اند. به‌زعم کریستیز، این لحظه‌ای تاریخی در دو جهان سنتی و دیجیتال بود و دو محفل مجزا در مجموعه‌داری، یعنی حوزه سنتی و دیجیتال را باهم پیوند می‌داد، چراکه، این تنها و آخرین باری بود که از این مجموعه دیجیتال اِن. اِف. تی. استخراج می‌شد.

اندی وارهول، بدون عنوان (قوطی سوپ کمپبل)، ساخته‌شده با کامپیوتر آمیگا در سال 1985،
عرضه‌شده در حراج آنلاین کریستیز (2021)، اندی وارهول: ساخت ماشینی.

بازار ان اف تی در ایران

بر طبق آمار استاتیستا،[21] درآمد ایرانی‌ها در بازار اِن. اِف. تی. در سال 2023، 3،5 میلیون دلار آمریکا بوده است. این وب‌سایت، همچنین، نرخ رشد سالانه 29.47% را در این بازار پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027 به مبلغ 10 میلیون دلار آمریکا خواهد رسید. در سال 2023، هر کاربر ایرانی مبلغی معادل با 41.2 دلار آمریکا را در این بازار کسب کرده است. باید توجه داشت که این ارقام در مورد همه‌ی انواع اِن. اِف. تی. اعلام‌شده و  اِن. اِف. تی. مربوط به هنر را نیز شامل شده است.[22]

آینده بازار

آمار نشان می‌دهد که بازار اِن. اِف. تی. در حال رشد است. پیش بینی درآمد برای سال 2023 به رقم خیره کننده 1.6 میلیارد دلار رسیده است و با این روند، بازار تا سال 2027 با نرخ رشد مرکب سالانه نزدیک به 18.55 درصد، به 3.16 میلیارد دلار می‌رسد. این اعداد نشان دهنده‌ی رشد پایدار در طول زمان است.[23]


[1] Everydays: The First 5000 Day

[2] Beeple

[3] Ben Gentili

[4] Block 21 (Portraits of Mind)

[5] Bored Ape Yacht Club (BAYC)

[6]  Yuga Labs LLC

[7] Crypto winter

[8] FTX

[9] Crypto Ice Age

[10] Art Basel and UBS

[12] Shawn Yue

[13] Commodore International

[14]  Amiga 1000 computer

[15] Propaint software program

[16] Cory Arcangel

[17] Carnegie Mellon University

[18] Carnegie Museum of Art

[19] Andy Warhol Museum

[20] Andy Warhol: Machine Made

[21] Statista

نویسنده (ها)

سوانا بغوزیان
مقالات مرتبط

بازار آنلاین هنر در سال 2020 از نگاه خریداران و فروشندگان هنر
تجارت و خرید و فروش آنلاین هنر در سال 2020 با شیوع بیماری کرونا و پاندمی، تغییر چشمگیری کرده و عده‌ی قابل توجهی به آن روی آوردند. فروش حراج‌های کاملا آنلاین کریستیز، ساتبیز و فیلیپس در سال 2020 مرز یک میلیارد دلار را رد کرده‌اند، یعنی 524% بیش‌تر از سال 2019 فروش داشته‌اند که گواهی بر تغییرات تکان‌دهنده‌ای در بازار جهانی هنر است.
11 خرداد 1400

مدیوم‌های جدید در آینده‌ی بازار هنر: هنر غیرفیزیکی در جهان دیجیتالی‌
با سرعت‌یافتن روند پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روز با دستاورد جدیدی مواجه می‌شویم؛ بسیاری از این دستاوردها قابلیت‌هایی را برای هنرمندان فراهم می‌کنند تا بتوانند از آن به عنوان مدیوم یا رسانه‌ جدید خلق اثر هنری بهره بگیرند. مریم درویش در این جستار به نقش مدیوم‌های جدید آفرینش اثر هنری و رسانه‌هایی که در آن‌ها ارائه می‌شوند، در بازار هنر پرداخته است.
10 بهمن 1401

4.1. گزارش 2023 هیسکاکس از بازار هنر آنلاین، بخش اول
دهمین گزارش سالانه هیسکاکس درباره‌ی دادوستدهای آنلاین در هنر چندی پیش منتشر شد. این گزارش توسط آندرس پترسون و در 44 صفحه، مارکت هنر آنلاین را از حراجی‌های آنلاین تا اِن. اِف. تی. ها بررسی کرده است. در ادامه ترجمه‌ای از یافته‌های کلیدی این گزارش را می‌خوانید.
18 آذر 1402
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی