آرتچارت در گفت‌وگویی کوتاه با سلوا زیدان، مؤسس گالری سلوا زیدان

9 بهمن 1402
سلوا زیدان، مؤسس گالری سلوا زیدان، در حاشیه آرت‌فر ابوظبی با آرتچارت گفتگو کرده است. در مصاحبه پیش‌رو، این هنرمند بزرگ داستان تأسیس گالری‌اش در ابوظبی را بیان می‌کند؛ اینکه چرا به سمت گالری‌داری کشیده شده و با چه استراتژی آثار را انتخاب می‌کند. همچنین او در این مصاحبه در مورد همکاری‌ با هنرمندان، به‌ویژه هنرمندان ایرانی سخن می‌گوید. آنچه در این صفحه مشاهده می‌کنید، متن کامل این گفتگوست. 

معرفی سلوا زیدان

سلوا زیدان هنرمند خودآموخته لبنانی در سال 1979 به ابوظبی رفت و بیش از یک دهه در این مکان ساکن شد. در سال 1994 گالری سلوا زیدان، نخستین گالری هنر مدرن در ابوظبی را راه انداخت و نمایش افتتاحیه را به گروهی از هنرمندان جوان لبنانیِ هم‌اینک شناخته‌شده‌ای چون محمد رواس و علی شمس اختصاص داد. به دلیل آماده نبودن فضای فرهنگی ابوظبی در آن دوره و فشار مالی، زیدان گالری خود را پس از یک سال فعالیت در سال 1995 تعطیل کرد.

پس از پایان اقامتش در ابوظبی، زیدان به سرزمین مادری خود یعنی لبنان بازگشت و در منطقه سهل البقاع به زندگی پرداخت. در طی سال‌های به‌دوراز ابوظبی زیدان به نقاشی مشغول بود و دانش خود را درزمینه‌ی تاریخ هنر گسترش می‌داد. در سال 2007 بود که زمزمه‌هایی از گسترش صحنه‌ی هنر ابوظبی به گوشش رسید و پس از دو سال یعنی در سال 2009 با حمایت نهيان بن مبارك آل نهيان، وزیر وقت فرهنگ و هنر امارات، گالری سلوا زیدان را بار دیگر راه‌اندازی کرد.

مکانِ جدیدِ گالری زیدان که حوالی خیابان شیخ راشد بن سعید، ابوظبی قرارگرفته، با نمایشی از هنرمندان محلی آغاز به کار کرد. زیدان بر این باور بود که اولین نمایش گالری باید به هنرمندان اماراتی اختصاص داشته باشد، چراکه عموم مردم با جریانات هنری صحنه هنر کشور خود آشنا نبودند. بعد از نمایش افتتاحیه که هنر معاصر امارات را به تماشا می‌گذاشت، دومین نمایشگاه از نقاشی‌های خود زیدان بود.

گالری زیدان نه‌تنها به‌عنوان نخستین گالری هنری ابوظبی شناخته می‌گردد، بلکه نخستین گالری است که در منطقه خاورمیانه به نمایش و فروش آنلاین پرداخته است؛ زیدان، گالری آنلاین خود را در سال 2013 راه‌اندازی کرد و از آن زمان به معرفی هنرمندان معاصر در رسانه‌های مختلف دست‌زده و دسترسی مخاطبان بین‌المللی را به این هنرمندان افزایش داده است.

از زمانِ آغاز به کار مجدد گالری سلوا زیدان در سال 2009، این مکان تمرکز خود را بر هنر معاصر قرار داده و علاوه بر حمایت از هنرمندان نوظهور، هنرمندان تثبیت‌شده‌ی منطقه را نیز به نمایش گذاشته است. این گالری رویکردی مینیمالیستی و هنری را در انتخاب آثار پیش‌گرفته و آثاری در دسته نقاشی، مجسمه، چیدمان، عکاسی و ویدئو را به تماشا می‌گذارد. البته ذکر این نکته الزامی است که هنرمندان و آثار هنری به نمایش درآمده در این مکان شخصاً توسط سلوا زیدان گزینش می‌شوند.

از دیگر برنامه‌های زیدان، استراتژی خاص وی در شرکت در آرت فرهاست، این گالری تاکنون در آرت فرهای مختلفی نظیر آرت دبی، فریز و آرت ابوظبی حضورداشته و به عرضه‌ی هنرمندان منطقه در سطح محلی و بین‌المللی پرداخته است، که البته اسامی هنرمندان ایرانی هم دراین‌بین دیده می‌شود؛ از این نام‌ها می‌توان به آرمان استپانیان، بارانا سعادت، رضا درخشانی، حامد نوروزی و کوروش صالحی اشاره کرد.

سلوا زیدان

نمایشگاه سلوا زیدان

گفت‌وگو

چرا ابوظبی را برای افتتاح گالری خود انتخاب کردید؟ آیا تمایزات میان بازار هنر دبی و ابوظبی منجر به چنین تصمیمی شده است؟

خب، این اتفاق تصادفی بود؛ چون من در ابوظبی زندگی می‌کردم و هیچ گالری‌ای برای نمایش آثارم در اینجا وجود نداشت. در آن زمان، در دبی هم گالری وجود نداشت. بنابراین، برخی از دوستانم با توجه به به شخصیت و شهامتم و اینکه من خود هنرمند هستم، به من پیشنهاد دادند که گالری هنری افتتاح کنم. من تنها کسی بودم که توانایی بازگشایی گالری را داشت. درنتیجه، اولین گالری هنری فیزیکی را در سال 1994 در امارات افتتاح کردم. این آغاز یک عصر تازه در صحنه هنر امارات بود و من از همکاری با چهره‌های شناخته‌شده‌ای مانند حسن شریف، حسین شریف، محمد کاظم و محمد احمد ابراهیم بهره‌مند شدم. این اشخاص صحنه‌ی هنر امارات را شکل دادند و اکنون جزو هنرمندان برتر منطقه محسوب می‌شوند. من زمانی که این چهره‌ها جوان بودند و خودم نیز خیلی جوان‌تر بودم با ایشان همکاری داشتم. از آن دوران تاکنون من در حال کار هستم؛ چون، همان‌طور که اشاره کردم، اوایل سال‌ 2008 در ابوظبی گالری‌ای وجود نداشت و بیشتر گالری‌ها در دبی افتتاح می‌شدند. گرچه، اکنون، شاهد افتتاح چند گالری خوب در ابوظبی هم هستیم.

ما در دو دهه گذشته شاهد رشد چشمگیری در عرصه هنر امارات بوده‌ایم، به‌ویژه در دبی و ابوظبی. صحنه هنری امارات را چگونه توصیف می‌کنید؟

من بی‌نهایت به این کشور و راهی که پیموده‌ام افتخار می‌کنم. از نظر من، کشور دیگری در جهان پیدا نخواهید کرد که به‌اندازه‌ی امارات برای ارتقای فرهنگی و هنری مردم خود تلاش کرده باشد. آن‌ها ارزش هنر و فرهنگ را زود تشخیص دادند و تمام تلاش خود را کردند تا صحنه‌ای پر جنب‌وجوش در هنر ایجاد کنند - مثل تأسیس موزه‌ها، مراکز و بنیادهای هنری. باور اینکه از کجا شروع کردیم و دولت امارات ما را به کجا آورده است، برای من مشکل است - پیشرفت باورنکردنی در همه سطوح اتفاق افتاده است. ما آثارمان را در آتلیه‌هایمان به نمایش می‌گذاشتیم، چون بازاری برای هنر وجود نداشت. نمی‌توانستیم تصور کنیم که عرصه هنر تا این حد رشد کند. نباید فراموش کرد که مردم اینجا متمول هستند و همان‌طور که همه ما می‌دانیم، یک بازار هنری خوب کلکسیونرهای جدیدی ایجاد می‌کند و بالعکس.

سلوا زیدان سابقه‌ی همکاری با هنرمندان ایرانی، از هنرمندان جوانی چون بارانا سعادت و حامد نوروزی گرفته تا هنرمندان شناخته‌شده‌ای مانند رضا درخشانی را دارد. برای انتخاب این هنرمندان چه مراحلی را طی می‌کنید و چه معیارهایی دارید؟

هنرمندان شناخته‌شده‌ای چون درخشانی را از طرف گالری پیگیری کرده‌ام، ولی جوان‌ترها غالباً خودشان رزومه‌شان را برایم ارسال کرده‌اند. این را هم بگویم که وقتی نوبت به نمایندگی از یک هنرمند یا فروش آثار هنری او می‌رسد، علاقه‌ی من به کارشان مهم‌ترین عامل در انتخاب است.

یکی از روش‌های اصلی اداره‌ی یک گالری تمرکز بر یک بخش از بازار است، درحالی‌که سلوا زیدان با هنرمندان نوظهور و همچنین باسابقه کار می‌کند. چرا چنین استراتژی را انتخاب کردید و این روش چه مزایایی داشت؟

استراتژی کار با هنرمندان نوظهور و باسابقه به گالری سلوا زیدان این امکان را می‌دهد تا مجموعه‌ای متنوع و پویا از آثار هنری را در کنار هم داشته باشند. با تمرکز بر هر دو بخش از بازار هنر، این گالری می‌تواند سلایق و ترجیحات مختلف مجموعه‌داران هنری را پاسخ دهد. این استراتژی همچنین به گالری این اجازه را می‌دهد تا از هنرمندان نوظهور حمایت کند و به آن‌ها بستری برای نمایش استعدادشان بدهد. علاوه بر این، کار با هنرمندان شناخته‌شده به جذب مخاطبان بیشتر و تثبیت شهرت گالری در دنیای هنر کمک می‌کند.
این استراتژی مزایای بسیار زیادی دارد. اولاً، یک مجموعه هنری پویا و جذاب را ایجاد می‌کند تا برای طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان جذاب باشد. این تنوع همچنین گفت‌وگویی را بین نسل‌های مختلف هنری ایجاد کند. ثانیاً، همکاری با هنرمندان نوظهور، این ظرفیت را در اختیارمان قرار می‌دهد که به کشف استعدادهای جدید و پرورش حرفه هنری آن‌ها بپردازیم. این می‌تواند هم برای هنرمند و هم برای گالری مفید باشد و به ایجاد یک رابطه بلندمدت کمک کند. درنهایت، همکاری با هنرمندان شناخته‌شده، گالری را از شهرت آن‌ها بهره‌مند می‌سازد و درنتیجه خریداران بالقوه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

شما جزو اولین گالری‌های آنلاین در خاورمیانه هستید. تجربه شما در مورد فروش آنلاین آثار هنری چیست؟ وضعیت بخش آنلاین در گالری شما در حال حاضر چگونه است؟

گالری سلوا زیدان به‌عنوان یکی از اولین گالری‌های آنلاین در منطقه، تجربه قابل‌توجهی درفروش آنلاین آثار هنری دارد. بخش آنلاین گالری بستر مناسبی را برای علاقه‌مندان به هنر فراهم می‌کند تا بتوانند آثار هنری را به‌راحتی از خانه خود خریداری کنند و از مرزهای جغرافیایی عبور نمایند. با توجه به ساختار جدای بخش آنلاین در گالری، بهتر است با پشتیبانی وب‌سایت مشورت کنید یا برای به‌روزترین اطلاعات با خدمات مشتریان تماس بگیرید. بااین‌حال، به‌طورکلی، فروش آنلاین در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده است.

نویسنده (ها)

سوانا بغوزیان
هنرمندان مرتبط

آثار هنری مرتبط

مقالات مرتبط

آگاهی، مجموعه‌دار می‌سازد: گفتگو با رزیتا شرف‌جهان، مدیر گالری طراحان آزاد
زمانی که گالری طراحان آزاد در ابتدای دهه‌ی 1380 در تهران تأسیس شد، تعداد گالری‌ها در کل کشور و در مقایسه با امروز بسیار اندک بود. با این‌حال در گذر از این دو دهه و رشد قابل ملاحظه‌ی اقتصاد هنر در ایران، نقش گالری‌هایی چون «طراحان آزاد» جدی و قابل تأمل بوده است. بسیاری از هنرمندان مشهور امروز هنر ایران که آثارشان در حراجی‌های داخلی و بین‌المللی هم عرضه می‌شود، کارشان را با این گالری...
1 شهریور 1401

زمانی که همه عربشاهی و زنده‌رودی می‌خریدند، من رکنی حائری‌زاده خریدم
کوروش نوری موسس و مدیر گالری کربن 12 همزمان با آرت فر دبی 2023 به گفتگو با حسین محسنی نشسته است. نوری در این گفتگو از شروع فعالیت حرفه‌ای خود در حوزه‌ی گالری‌داری و تاسیس گالری کربن 12 به همراه نادین ناتزر می‌گوید. او همچنین به سوالاتی در مورد نحوه‌ی انتخاب و همکاری با هنرمندان و نحوه‌ی شرکت در رویدادهای بین‌المللی همچون آرت‌فرها پاسخ می‌دهد. آن‌چه در این صفحه می‌بینید متن و ویدیوی...
20 تیر 1402

آرتچارت در گفت‌وگویی کوتاه با سانی رهبر
آرتچارت در حاشیه آرت ابوظبی گفت‌وگویی کوتاه با سانی رهبر یکی از سه مؤسس گالری خط سوم داشته است و در مورد همکاری طولانی‌مدت این گالری با هنرمند شناخته‌شده ایرانی فرهاد مشیری داشته است. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.
13 اسفند 1402
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی