امیر راد متولد 1355 در تهران است. او مدرک کارشناسی خود را در رشتهی نقاشی از دانشگاه آزاد تهران دریافت کرد و در مقطع کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران فارغالتحصیل شد.
امیر راد علاوه بر نقاشی در حوزههای هنری جدید مانند ویدئوآرت، وبآرت، پرفورمنس و انیمیشن نیز فعالیت کرده است. او اولین نمایشگاه انفرادی خود را با نام «شانزده سالگی» در سال 1382 در گالری آریا برگزار کرد. راد همچنین در حوزهی پژوهش و تدریس در دانشگاهها نیز فعال بوده و بیش از 70 مقاله و جستار از او در مجلات هنری به چاپ رسیده است. امیر راد اولین جشنوارهی تخصصی حوزهی اجرا با عنوان «جشنوارهی بینالمللی رادیکال پرفورمنس» را برگزار کرده است؛ او علاوه بر این کیوریتور «سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز» و «پرسونا» در موزهی هنرهای معاصر تهران بود.
آثار امیر راد، به غیر از پرفورمنسهایش را، میتوان در دو دستهی کلی نقاشی و ویدئوآرت جای داد. نقاشیهای او فیگوراتیو هستند و نوع رنگگذاری، فرم سایهها و نگاه رو به بیرون فیگورها، نشاندهندهی احساسات انسان داخل تابلوست؛ اما آثار ویدئوآرت او در تلاش برای برقراری ارتباط بین این مدیوم معاصر با فرهنگ ایران است. ویدئو-اینستالیشن امیر راد به نام «شهر فرنگ»، یک شهر فرنگ قدیمی است که درون آن ویدیویی با محتوای فیلمفارسی پخش میشود. امیر راد در ویدئو-اینستالیشن دیگری به نام «گنج قارون ۲۴ ساعته» با الهام از ویدئوآرت «روانی ۲۴ ساعته» اثر داگلاس گوردون (1993)، فیلم گنج قارون را بر روی بستری شنی به مدت 24 ساعت به نمایش میگذارد و رابطهی بین سینما و ویدیوآرت را باز تعریف میکند. شن در این اثر به ساعت شنی شکسته اشاره دارد و رابطهاش با زمان رابطهای گذرا و تکرارشونده است.