برآورد
3,000,000,000﷼
27,273 دلار آمریکا
- 4,000,000,000﷼
36,364 دلار آمریکا
فروخته نشده
توضیحات اثر

فرامرز پیلارام یکی از چهره‌های شاخص جنبش سقاخانه و هنر نوگرای ایران است. در میان هنرمندانی که بعدها به دلیل ویژگی‌های بصری موجود در آثارشان به نوسنت‌گرا معروف شدند، مهم‌ترین دستاورد پیلارام کشف ظرفیت‌های پنهان در حروف و فرم‌های خوشنویسی فارسی و تجسم فضایی نقاشانه است. وی با ایجاد گستره‌‌ای رنگی در پسزمینه و استفاده هوشمندانه از چیدمان آزادانه خطوط فارسی، از مرزهای زیباشناختی خط عبور کرد و به زبانی شخصی در کار نقاشی با آن رسید.
پیلارام در سال‌های آغازین دهه پنجاه پس از عبور از دوره کارهای سقاخانه‌ای، ترکیب‌هایی از حروف را تنها به مثابه نشانه‌های تصویری، فارغ از کارکرد معنایی، وارد نقاشی‌ خود کرد و به ترکیب‌هایی تازه‌ از نقاشی با خط نیز دست‌یافت. اثر حاضر نمونه‌ای ممتاز از همین رویکرد او در واکنش به تجربه بصری تعدیل‌گرا و ورود رنگ‌های درخشان در عرصه خوشنویسی مدرن است. او برای پرهیز از یکنواختی و تکرار در مسیر تحولات هنری‌اش، به سراغ خلق تابلوهایی در ابعاد بزرگ و چند لته رفت تا از این رهگذر بتواند ظرفیت‌های زیبایی‌شناختی موجود در نگاه تجریدگرای هنر مدرن را با روح هنر ایرانی پیوند بزند.
تابلوی پیش‌رو، نمونه‌ای تکامل‌یافته از چنین زیبایی‌شناسی است که در آن تکرار حروف (فرم‌های ناخوانا) در نگرشی گرافیکی، با پالت رنگی محدود جنبه‌ای نمادین و چند وجهی پیدا کرده‌ و فرم‌گرایی جای خود را به بداهه‌سازی داده است. این حرکتی است از سوی نقاشی به رسانه خط که او آن را به ایجاد نوعی «وحدت» در همگامی خط و نقاشی تعبیرکرده بود.
این اثر که بخشی از یک تابلوی چند لته است، نخستین بار در نمایشگاه انفرادی پیلارام در انجمن ایران و امریکا (۱۳۵۴) به‌نمایش درآمد؛ اثری کم‌نظیر که بعدها توسط خود هنرمند به چند تابلوی کوچک منفرد تبدیل شد. وی با اضافه کردن عناصری جدید از خطوط و رنگ‌آمیزی مجدد هر لته از تابلو، اثر تازه‌ای آفرید که برای خود شخصیت متفاوتی پیدا کرد. به همین جهت این تابلو در حکم سندی ارزشمند از تحولات سبکی هنرمند در مسیر تکامل ذهنی‌اش و خوانشی نو از آن‌چه پیشتر خلق کرده، به حساب می‌آید.
در این تابلو، سنتزی که در کارهای قبلی پیلارام رشد کرده بود، جای خود را به نمایش فرم‌هایی نو با ضربه‌قلم‌های رها و کاربرد رنگ‌ از چشم‌اندازی اکسپرسیو داد و علی‌رغم وفاداری او به یک ساحت معرفتی در نقاشیخط، تجربه‌ای موفق در خلق «لتریسم» ویژه پیلارام در میانه دهه پنجاه شد. می‌توان تجربه تصویری نقاشیخط‌های پیلارام را در هنر مدرن ایران منحصر به خود او دانست؛ تجربه‌ای درخشان که نقاش در حال فاصله گرفتن از معیارهای تثبیت‌شده خوشنویسی ایرانی و نزدیک شدن به زبانی نو در گستره نقاشی مدرن است.
سایر آثار هنری فرامرز پیلارام

آرتچارت | بدون عنوان از فرامرز پیلارام
بدون عنوان
برآورد
£60,000
78,947 دلار آمریکا
-
£80,000
105,263 دلار آمریکا
قیمت فروش
£52,920
69,632 دلار آمریکا
24.4%
تاریخ حراج
ساتبیز - 29 مهر 1399
آرتچارت | بدون عنوان از فرامرز پیلارام
بدون عنوان
برآورد
80,000,000,000﷼
160,000 دلار آمریکا
-
90,000,000,000﷼
180,000 دلار آمریکا
قیمت فروش
88,000,000,000﷼
176,000 دلار آمریکا
3.529%
تاریخ حراج
تهران - 4 بهمن 1402
آرتچارت | بدون عنوان از فرامرز پیلارام
بدون عنوان
برآورد
10,000,000,000﷼
90,909 دلار آمریکا
-
15,000,000,000﷼
136,364 دلار آمریکا
قیمت فروش
9,500,000,000﷼
86,364 دلار آمریکا
24%
تاریخ حراج
تهران - 27 دی 1398
عملکرد هنرمند در حراج ها

قیمت فروش 57,544 دلار آمریکا
کمینه برآورد 37,928 دلار آمریکا
بیشینه برآورد 51,347 دلار آمریکا
میانگین ارزش آثار
+49.466%
 
میانگین رشد ارزش آثار
عملکرد فروش در برابر برآوردها
مقدار میانگین و میانه فروش
2020 - 2024
عملکرد در برابر برآوردها
2020 - 2024
نرخ آثار فروخته شده به کل آثار
2020 - 2024
آثار هنری مشابه

آرتچارت | از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر از نصرالله افجه‌ای
از صدای سخن عشق ندیدم خوش‌تر
برآورد
1,000,000,000﷼
3,884 دلار آمریکا
-
2,000,000,000﷼
7,768 دلار آمریکا
قیمت فروش
1,050,000,000﷼
4,078 دلار آمریکا
30%
فروش در
تاریخ حراج
اسمارت آکشن - 12 دی 1399
آرتچارت | ماهی از حسن جهانی
ماهی
برآورد
 
فروش در
تاریخ حراج
خانه حراج - 9 تیر 1394
آرتچارت | گل نرگس از محمد احصایی
گل نرگس
برآورد
£40,000
52,632 دلار آمریکا
-
£60,000
78,947 دلار آمریکا
تاریخ حراج
کریستیز - 21 آبان 1399