• از مجموعه تا جایی که به یاد دارم 1399
  • فایبرگلاس و پلکسی‌گلاس
  • حجم و مجسمه
  • 55 * 50 * 177 سانتی متر
  • تعداد نسخه: 2
  • نسخه 1
  • امضاء: "کامبیز صبری 1399 Kambiz Sabri 2020"(روی اثر)
برآورد
4,000,000,000﷼
20,000 دلار آمریکا
- 6,000,000,000﷼
30,000 دلار آمریکا
قیمت فروش
5,500,000,000﷼
27,500 دلار آمریکا
10%
توضیحات اثر

مجسمه‌های مفهومی کامبیز صبری که غالباً با فایبرگلاس ساخته شده‌اند بازتاب رویکردهای پست‌مدرن در هنر مجسمه‌سازی ایران هستند. علاقه وی به تلفیق اشیا با فضاهای معماری و تاریخی و بسط و گسترش استعاره‌هایی که تعابیری از زندگی انسان معاصر و مسائل زیست وی در دنیای امروز را در کنار خاطره‌هایی از گذشته تصویر می‌کنند، باعث شده به نوعی بیان شخصی دست یابد که به موجب آن آثارش از دیگر آثار معاصر قابل تمیز می‌گردند. وی با تغییر ابعاد اشیا و عمارت‌ها و تلفیق آن‌ها با یکدیگر، هر شئی را از معنی و کاربرد اولیه‌اش جدا کرده و مفهومی جدید بدان می‌بخشد که یادآور برخی از آثار هنرمندان سوررئالیست است.
در اثر حاضر «خانه بروجردی‌ها» در کاشان با فرم بالش‌های تاخورده و یک عمارت چهارطاقی در ترکیب با هم کلیت اثر را تشکیل داده‌اند. این بالش‌ها در بسیاری از آثار او دیده می‌شوند و در عین ساختن مفهوم نوعی تناقض را نیز به نمایش می‌گذارند. میان فرم بالش و نرمی آن با متریال سفت و سخت و در عین حال براق و صیقلی فایبرگلاس پارادوکسی به وجود آمده که از واقعیت فاصله می‌گیرد. بازی با مقیاس‌ها و قرار دادن بالش‌ها در کنار فضاهای معماری شاخص عرصه را برای ورود مخاطب به دنیای تخیل می‌گشاید و نوعی نوستالژی فرهنگی را در وجود وی بیدار می‌کند.
«خانه بروجردی‌ها» در کاشان به تناسبات بدیع، کاربندی‌های بسیار زیبا، استفاده از هندسه‌های گوناگون همساز و معماری دوستدار محیط زیست شهره است و نمونه‌ای عالی از معماری کویری با بادگیرهای شاخص جهت تهویه مطبوع طبیعی در دوران قاجار به شمار می‌آید. تمام این خصوصیات می‌توانند دلیلی برای انتخاب و بازسازی فرم این عمارت در اندازه‌ای بسیار کوچکتر در قالب مجسمه باشند. از چهارطاقی نیز در طول تاریخ به سبب قابلیت‌های بسیار در زمینه فضاسازی در گستره زمانی و مکانی در بناهای مختلف مذهبی و غیرمذهبی استفاده شده است. آن‌چه در این اثر این دو فضا را به هم پیوند داده بالش‌هایی هستند که با اغراق روی هم تاخورده و در حالی که به خفتن و آسودن اشاره دارند، با بیانی استعاری با رویا پیوند می‌خورند و در کنار فرم عمارت‌ها مفهوم نوستالژی را کامل می‌کنند. گویی مخاطب جایی در میان تاریخ به خواب فرورفته است. این درست وضعیت انسان معاصر ایرانی در مواجهه با تاریخ و فرهنگ گذشته است که در فضای پرآشوب و متلاطم زندگی ماشینی و فرهنگ التقاطی امروزی برای یافتن آرامش به نوستالژی‌ها پناه می‌برد؛ انسانی که با مدرنیته و پست‌مدرنیته به طور همزمان مواجه شده و برای درک آن تجربه زیسته چندانی ندارد. این مفهوم با عنوان اثر کامل می‌شود که برای تأکید با خط کوفی بنایی بر چهارطاقی نیز نوشته شده است: «هر نفس نو می‌شود دنیا و ما». این عبارت مصرعی از شعر مولانا در مثنوی معنوی است که به تغییر مداوم جهان، بی‌ثبات بودن آن و درک ناقص آدمی از زمان اشاره دارد: «هر نفس نو می‌شود دنیا و ما / بی‌خبر از نو شدن اندر بقا».
عملکرد هنرمند در حراج ها

قیمت فروش 15,686 دلار آمریکا
کمینه برآورد 13,306 دلار آمریکا
بیشینه برآورد 18,958 دلار آمریکا
میانگین ارزش آثار
+6.618%
 
میانگین رشد ارزش آثار
عملکرد فروش در برابر برآوردها
مقدار میانگین و میانه فروش
2020 - 2024
عملکرد در برابر برآوردها
2020 - 2024
نرخ آثار فروخته شده به کل آثار
2020 - 2024
آثار هنری مشابه

آرتچارت | باغ ملی از مجموعه تا جایی که به یاد دارم از کامبیز صبری
باغ ملی از مجموعه تا جایی که به یاد دارم
برآورد
15,000,000,000﷼
25,000 دلار آمریکا
-
20,000,000,000﷼
33,333 دلار آمریکا
قیمت فروش
17,600,000,000﷼
29,333 دلار آمریکا
0.571%
تاریخ حراج
تهران - 15 تیر 1403
آرتچارت | بدون‌عنوان از مجموعه جایی برای ایستادن از کامبیز صبری
بدون‌عنوان از مجموعه جایی برای ایستادن
برآورد
15,000,000,000﷼
30,000 دلار آمریکا
-
20,000,000,000﷼
40,000 دلار آمریکا
قیمت فروش
15,000,000,000﷼
30,000 دلار آمریکا
14.286%
تاریخ حراج
تهران - 27 تیر 1402
آرتچارت | بدون عنوان از مجموعه سایه روشن از محمد حسین عماد
بدون عنوان از مجموعه سایه روشن
برآورد
 
قیمت فروش
41.667%
فروش در
تاریخ حراج
خانه حراج - 9 خرداد 1393