فروش در - خانه حراج
14 تیر 1398
برآورد
فروخته نشده
توضیحات اثر

رضا مافی از نخستین خوشنویسانی است که کوشید تا شیوه کلاسیک خوشنویسی نستعلیق‌نویسان عهد قاجار را به درستی از استادان این عرصه در دهه چهل بیاموزد و سپس تلاش کرد تا روایتی نو و مدرنیستی مبتنی بر آنچه میراث نقاشی با خط در قلمرو کار خوشنویسانی همچون ملک‌محمد قزوینی، مشکین‌قلم و زرین‌قلم بود را به سطحی تازه ارتقا بخشد.
هر چند این مسیر پیش از او و با تلاش هنرمندی همچون حسین زنده‌رودی و جنبش سقاخانه آغاز شده بود، اما دغدغه مافی این بود که خط نباید تنها به عنوان عنصری تزیینی در نقاشی به‌کار رود، بلکه به باور او خوشنویسی سنتی ایران در قالبی همچون سیاه‌مشق چنان ظرفیتی داشته که باید خط، مضمون و محور اصلی تابلو قرار گیرد، هرچند از چشم‌اندازی نو بیان شود.
در تابلوی حاضر، اجرای خط بر سطح بوم به گونه‌ای است که فرم حروف «ق» و «ب» با وجود برخی تغییرات در هندسه نستعلیق، قالبی انتزاعی و ساختاری درهم‌تنیده با کارکردی مدرن به‌خود گرفته‌‌اند. ضرباهنگ قلم هنرمند با حرکت دوار نقوش با تمایل بیشتر به سمت مرکز اثر، چشم بیننده را به سوی مرکز سوق می‌دهد و نشان از پای‌بندی مافی به اصول و قواعد مرسوم در فلسفه هنر اسلامی با ارجاع به مفهوم کثرت در وحدت است. این رویکرد آگاهانه هنرمند در سازماندهی چیدمان حروف بر روی چرخشی حلزونی‌ (که ذاتا مرکزگراست) در ادامه مسیر سنتی است که سال‌ها مافی دانش‌آموخته آن بوده است. او در جایی گفته بود: «هیچگاه از مسیر سنت منحرف نمی‌شوم، چون اعتقادم این است که پرداختن به نوگرایی بدون داشتن ریشه‌های سنتی اصیل چیزی جز نابودی در پی ندارد».
در این تابلو گذشته بر آینده فرامی‌تابد، ترکیب رنگ همان طیف‌ رنگ‌های قهوه‌ای و اخرایی است که توسط مافی بارها آزموده شده بود و این رنگمایه شفاف در کنتراست با رنگ سفید پسزمینه احساسی کهنه و قدیمی را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند. در اثر پیش‌رو، مافی با تمرکز بر ایجاد بافتاری در هم‌تنیده از نقاط اتصالات ظریف حروف و تکرار در اجرای چند لایه از فرم دایره‌ها و حروف کشیده، نوشتار را در قالبی انتزاعی توسعه ‌می‌دهد و در همین مسیر است که کلمات معنی خود را کنار می‌گذارند و به نقوشی مینیمالیستی بدل می‌شوند. مافی در این‌جا در پی کشف جوهره خط فارسی در روایتی مدرن از سیاه‌مشق است که هیچگونه مرزی برای نزدیک شدن به تجربه ترکیبی آبستره از فرم حروف و کلمات نمی‌شناسد. اثر حاضر متعلق به مجموعه‌ای است که مافی در سال ۱۳۵۳ در نمایشگاه گروهی گالری لوترک به نمایش گذاشت.
سایر آثار هنری رضا مافی

آرتچارت | بدون عنوان از رضا مافی
بدون عنوان
برآورد
500,000,000﷼
4,348 دلار آمریکا
-
1,000,000,000﷼
8,696 دلار آمریکا
قیمت فروش
675,000,000﷼
5,870 دلار آمریکا
10%
فروش در
تاریخ حراج
اسمارت آکشن - 25 مهر 1399
آرتچارت | بدون عنوان از رضا مافی
بدون عنوان
برآورد
£15,000
20,000 دلار آمریکا
-
£20,000
26,667 دلار آمریکا
تاریخ حراج
بونامز - 4 آذر 1399
آرتچارت | بدون عنوان از رضا مافی
بدون عنوان
برآورد
 
قیمت فروش
7.143%
فروش در
تاریخ حراج
خانه حراج - 25 آذر 1389
عملکرد هنرمند در حراج ها

قیمت فروش 53,456 دلار آمریکا
کمینه برآورد 33,002 دلار آمریکا
بیشینه برآورد 45,833 دلار آمریکا
میانگین ارزش آثار
+27.337%
 
میانگین رشد ارزش آثار
عملکرد فروش در برابر برآوردها
مقدار میانگین و میانه فروش
2020 - 2024
عملکرد در برابر برآوردها
2020 - 2024
نرخ آثار فروخته شده به کل آثار
2020 - 2024
آثار هنری مشابه

آرتچارت | بدون عنوان از نصرالله افجه‌ای
بدون عنوان
برآورد
20,000,000,000﷼
40,000 دلار آمریکا
-
30,000,000,000﷼
60,000 دلار آمریکا
قیمت فروش
23,100,000,000﷼
46,200 دلار آمریکا
7.6%
تاریخ حراج
تهران - 4 بهمن 1402
آرتچارت | چنین است از اسدالله کیانی
چنین است
برآورد
1,500,000,000﷼
2,500 دلار آمریکا
-
2,000,000,000﷼
3,333 دلار آمریکا
قیمت فروش
2,200,000,000﷼
3,667 دلار آمریکا
25.714%
تاریخ حراج
تهران - 15 تیر 1403
آرتچارت | الله از محمد احصایی
الله
برآورد
£12,000
16,463 دلار آمریکا
-
£20,000
27,439 دلار آمریکا
قیمت فروش
£25,250
34,641 دلار آمریکا
57.813%
تاریخ حراج
بونامز - 20 بهمن 1400