تهران،
خیابان ولیعصر، بالاتر از پارکوی، روبروی بانک صنعت و معدن، پلاک ۲۷۹۸
14 مرداد5 August - 23 مرداد 140114 August 2022
انسان و به طور مشخص انسان شرقی در مسیر گذر از گذشته به امروز و از سنت به مدرنیته به دریچههای متفاوتی دست پیدا کرده که برای هرکدام بهایی داده است و آن بها همان دغدغه محسن کیانی در «حسهای خاموش» است. عرفان شرقی و اسطورههای فرهنگ ایرانی از شاهنامه تا سیمرغ عطار، اسطورههای زن، غزلیات حافظ و فرهنگ قومهای مختلف ایرانی همگی در آثار محسن کیانی نقش مهمی را بر دوش کشیده است اما اکنون در 23 اثر از مجموعه پیش رو، او با خلق اسطورههایی مانند رستم و سهراب در انباشتی از فلزات بر روی بوم، تبعات رسیدن به این دنیای مدرن را نشان داده است.خاموشی مضامین پرابهت ایرانی در میان فیگورهای فلزی بر روی بوم تضادی در خود دارد که مخاطب را به دگرگونی حسی و تنوع بصری میکشاند.
رنگها در مجموعه «حسهای خاموش» در نوسانی از طیفهای سرد به گرم میرسند که به نوعی از شکوه و خاموشی نشانه دارد و در انتقال حس تضاد میان دیروز و امروز به درون مخاطب پل میزند. نوستالژیها و داشتههای فرهنگی و هنری به نوعی در بیجانی و بیحسی المانها خاموش ماندهاند. محسن کیانی اسطورههای شاهنامه را از زیر خروارها آهن و بازیافتههای زنگ زده و اسقاطی تکنولوژی بیرون میکشد تا مرگ تدریجی آنها را یادآور شود. نقاشیهای محسن کیانی گویی به آینده تعلق دارند، آیندهای مملو از آهن پارهها، ضایعات و بازمانده ماشینآلاتی که نیامده کهنه و دورانداختنی میشوند.
کیانی سالها از ایران دور بوده و با نوستالژی سرزمین مادری و بهره از گستره وسیع المانهای فرهنگی و هنری ایران موفق به خلق آثاری در سطح بینالمللی شده که امروز بیشتر این آثار در حراجها و موزههای مهم دنیا مانند موزه و گالری بیرمنگهام، موزه هنر شهر کاونتری، موزه هنر شهر هادرزفیلد، موزه هنر شهر ونزبری، موزه هنر شهر بیودلی، موزه هنرهای معاصر اصفهان و تهران، موزه مدرن شهر لندن به نمایش گذاشته شده و نگهداری میشوند.
هنرمندان
نمایشگاه های نزدیک فعلی
ایهام و ابهام
تهران
2 آذر22 November - 14 آذر 14034 December 2024
بی عملی
2 آذر22 November - 15 آذر 14035 December 2024