تهران،
خیابان پاسداران | گلستانِ دهم | شماره 44 | واحد 2
21 اردیبهشت10 May - 1 خرداد 140321 May 2024
آبى لاجوردى ، سبز ایرانى ، نیلى ، ارغوانى
از کیستى استادمان نخواهم نوشت و نخواهم گفت ایشان چه مقامى دارند ، نمى گویم از کجاست و سال و ماهش چیست که این متن براى فردى که هنوز استاد محجوبى را نمى شناسد نگاشته نمى شود و اگر هم از بد حادثه کسى یا کسانى باشند که ناآشنا هستند کافیست تنها مرورى بر چند اثر نقاشمان داشته باشند مابقى اش دیگر اظهر المنشمس است پس مطلع را اینگونه مى نویسم
آبى لاجوردى ، سبز ایرانى ، نیلى ، ارغوانى
چند نقاش ایرانى را مى شناسیم که پالت رنگى مخصوص خود را دارند ؟
حال چند نقاش ایرانى را مى شناسیم که در این پالت رنگى مخصوص به خود کثیرا و غالبا رنگهایشان تماما رنگهاى ایرانیست که در
جهان به نام ایران این رنگها ثبت شده اند و چند نقاش ایرانى مى شناسیم که وفادار به اصالت نقاشى ایرانى و قانون نگارگرى قدمایى منظره نگارى معنوى را در آثارش بتوان مشاهده کرد و فضاهاى تخت و دو بعدى وام گرفته از نگارگران با زبانى مدرن و معاصر در قابهایش خودنمایى داشته باشد؟و چند نقاش را در جهان مى شناسیم که با نگریستن در آثارش بتوانیم ملیت هنرمند را تشخیص دهیم
هم جغرافیاى زیستش را هم عمق اندیشه هاى فرهنگى خواستگاهش را و حتى با قدرى تأمل و تعمق ژرف تر زندگینامه و دانش نظرى و حوزه مطالعاتى اش را نیز از بیان تصاویرش بخوانیم .
حال قدرى فراتر برویم و به تمام این ویژگیها پیام آور بودن آثارش نیز افزون کنیم پیام صلح،اعتراض به انسان عاصى معاصر و احترام به طبیعت چون سرودى خوش آوا در نقش ها و فرمها و رنگهاى استاد نغمه سرایى مى کنند.
در ماههاى نخستین پاییز سال گذشته نمایشگاه مرورى بر هفتاد سال تجربیات این استاد نابغه هنر معاصر ایران که بهانه نوشتن این چند خط شد گواهیست بر این مدعا که قدرت و توانمندى قلم استاد و اشراف ایشان بر تکنیک هاى طراحى و نقاشى تام و تمام است و ایشان تا چه اندازه مطالعاتى وسیع و عمیق در هنر معاصر داشته اند که نتیجه خلق آثارى چنین شگفت انگیز است.
و چه نویدى خوشتر از اینکه شاهکارهایى دیده نشده از استاد و گنجینه ایشان وجود دارد که هنوز مخاطبان دنیاى هنر معاصر ایران را مى تواند بارها و بارها شگفت زده نماید و بلاشک پس از رونمایى از این آثار فاخر و نفیس مى توانیم عظمت و قدرت و اندیشه ناب فخر هنر معاصرمان را به نظاره بنشینیم .شاید آنگاه قدرت ادراکمان قدرى قد کشید به بلنداى سروهاى آزاد استاد که در بالاترین صعودش گنجشکى نازك به وسعت نیلى آسمانش مى پیوندد .
مونا خوش اقبال
از کیستى استادمان نخواهم نوشت و نخواهم گفت ایشان چه مقامى دارند ، نمى گویم از کجاست و سال و ماهش چیست که این متن براى فردى که هنوز استاد محجوبى را نمى شناسد نگاشته نمى شود و اگر هم از بد حادثه کسى یا کسانى باشند که ناآشنا هستند کافیست تنها مرورى بر چند اثر نقاشمان داشته باشند مابقى اش دیگر اظهر المنشمس است پس مطلع را اینگونه مى نویسم
آبى لاجوردى ، سبز ایرانى ، نیلى ، ارغوانى
چند نقاش ایرانى را مى شناسیم که پالت رنگى مخصوص خود را دارند ؟
حال چند نقاش ایرانى را مى شناسیم که در این پالت رنگى مخصوص به خود کثیرا و غالبا رنگهایشان تماما رنگهاى ایرانیست که در
جهان به نام ایران این رنگها ثبت شده اند و چند نقاش ایرانى مى شناسیم که وفادار به اصالت نقاشى ایرانى و قانون نگارگرى قدمایى منظره نگارى معنوى را در آثارش بتوان مشاهده کرد و فضاهاى تخت و دو بعدى وام گرفته از نگارگران با زبانى مدرن و معاصر در قابهایش خودنمایى داشته باشد؟و چند نقاش را در جهان مى شناسیم که با نگریستن در آثارش بتوانیم ملیت هنرمند را تشخیص دهیم
هم جغرافیاى زیستش را هم عمق اندیشه هاى فرهنگى خواستگاهش را و حتى با قدرى تأمل و تعمق ژرف تر زندگینامه و دانش نظرى و حوزه مطالعاتى اش را نیز از بیان تصاویرش بخوانیم .
حال قدرى فراتر برویم و به تمام این ویژگیها پیام آور بودن آثارش نیز افزون کنیم پیام صلح،اعتراض به انسان عاصى معاصر و احترام به طبیعت چون سرودى خوش آوا در نقش ها و فرمها و رنگهاى استاد نغمه سرایى مى کنند.
در ماههاى نخستین پاییز سال گذشته نمایشگاه مرورى بر هفتاد سال تجربیات این استاد نابغه هنر معاصر ایران که بهانه نوشتن این چند خط شد گواهیست بر این مدعا که قدرت و توانمندى قلم استاد و اشراف ایشان بر تکنیک هاى طراحى و نقاشى تام و تمام است و ایشان تا چه اندازه مطالعاتى وسیع و عمیق در هنر معاصر داشته اند که نتیجه خلق آثارى چنین شگفت انگیز است.
و چه نویدى خوشتر از اینکه شاهکارهایى دیده نشده از استاد و گنجینه ایشان وجود دارد که هنوز مخاطبان دنیاى هنر معاصر ایران را مى تواند بارها و بارها شگفت زده نماید و بلاشک پس از رونمایى از این آثار فاخر و نفیس مى توانیم عظمت و قدرت و اندیشه ناب فخر هنر معاصرمان را به نظاره بنشینیم .شاید آنگاه قدرت ادراکمان قدرى قد کشید به بلنداى سروهاى آزاد استاد که در بالاترین صعودش گنجشکى نازك به وسعت نیلى آسمانش مى پیوندد .
مونا خوش اقبال