تهران،
ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42
2 آذر23 November - 23 آذر 139714 December 2018
مارش
میلیتاریسم یک عارضه و بیماری سیاسی اجتماعی است که در آن ارتش و نیروهای نظامی از حدود وظایف و اختیارات قانونی خود پا فراتر گذاشتهاند. در چنین سیستمی، میزان نفوذ و نقش ارتش در جامعه با نوع رژیم سیاسی رابطهای مستقیم دارد. تجربهی دوران پس از جنگ سرد و همچنین دورهی معاصر، مانند وقایع پس از ۱۱ سپتامبر، نشان از آن دارد که میزان تقابل میان «ارتش» و «دستگاههای سیاسی» تا چه حد در رویدادها و حوادث قرن اخیر تاثیر گذاشتهاند. جنگهای کره، ویتنام، افغانستان و جنگهایی از این دست همگی حاکی از رابطهی بین «دستگاههای سیاسی»، «ارتش» و «گروههای ذینفع» هستند.
امیرحسین زنجانی در مجموعهی جدید خود، همراستا با آثار پیشینش به روایتی نقاشانه از تصویر قدرت به میانجی نمایش نظامیگری میپردازد؛ نمایش هم زمان اما دوگانهی اقتدار و استیصال. او با ضرب قلمها و رنگهای اکسپرسیونیستی فیگورهای آشکار و نهانی را نمایش میدهد که در لباس نظام در صحنه حاضرند اما گروهی از آن ها در مقام غالب و گروهی دیگر در جایگاه مغلوب ایستادهاند. زنجانی در این مجموعه ما را با تضاد و دو دستگی شمایلهای یونیفرم پوشیده، و با تردیدی مواجه میکند که یکپارچگی قدرت را زیر سوال میبرد. گویی به رابطهای در پس پردهی اقتدار نظامیگری اشاره میکند که وحدت و انسجام آن را شکسته و به دو دستهی صدر و ذیل تبدیلش کرده. سربازان آماده به خدمت تحت امر فرماندهان مقتدر ایستادهاند اما چهرههایشان فروغی ندارد و گروهی از آن ها زیر لکههای گسترده شدهی همرنگ یونیفرمهای شان پیدا و پنهان، موجود و ناموجود شدهاند. آثار زنجانی تداوم منازعات انسانی و کرنش ناگزیر در برابر قدرت را بازنمایی میکنند. او دیدگاهی متفاوت و بهتر است بگوییم نقیضهآمیز از ماهیت قدرت نظامیگری به تصویر میکشد و این پارودی را با بهره گرفتن از تصاویر تقریبا آشنا از نظامیگری تاریخی، از غرب تا شرق، از فرانکو و رایش سوم تا نظامیان بلوک شرق نمایش میدهد. با وجود تخریبهای گسترده در دل تصاویر سربازهای خبردار یا با نگاههای بیفروغی که گویی با سرنوشتی نافرجام مواجه شدهاند زنجانی داوری و نتیجهگیری آسان را برای ما میسر نمیکند. چراکه همزمان، آثار او جهانی هستند از تحرکات پرهیجان، وجدآور و کوبهایِ رنگ و ضربههای قلم.