نگاهی بر نمایشگاه اِپیک ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت: پنج هزار سال فرهنگ پر زرق و برق

10 خرداد 1400
 "اپیک ایران"( ایران اسطوره‌ای) در ماه می 2021 افتتاح شده است، فرهنگ، معماری و هنر 5000 ساله‌ی ایران را با گرد هم آوردن بیش از 300 ابژه از هنر ایران معاصر، ایران اسلامی و باستانی را به نمایش می‌گذارد. این نخستین نمایشگاه بزرگ انگلستان طی 90 سال گذشته است که روایتی بر ایران از 3000 سال پیش از میلاد تا به امروز را ارائه می‌دهد. اِپیک ایران، توسط موزه‌ی ویکتوریا و آلبرت لندن و با همکاری بنیاد میراث ایران با مجموعه ساریخوانی برگزار می‌شود. 
نگاهی بر نمایشگاه اِپیک ایران در موزه ویکتوریا و آلبرت: پنج هزار سال فرهنگ پر زرق و برق

ایران یکی از تمدن‌های بزرگ تاریخ را در خود جای داده است، با این حال دستاوردهای هنری برجسته‌ی آن برای بسیاری از افراد ناشناخته‌ باقی مانده‌است. اِپیک ایران این تمدن و سیر تحول این کشور تا قرن 21 ام را، از اولین نوشته‌های کشف شده –که نشانه‌ی آغاز تاریخ در ایران است– تا انقلاب 1979 و فراتر از آن را به نمایش در می‌آورد. از مجسمه، سرامیک و فرش گرفته تا پارچه، عکس و فیلم، آثار فرهنگ تاریخی پرجنب‌وجوش، شکوه و عظمت معماری، فراوانی اسطوره‌ها و افسانه‌های کشور، اشعار و سنت‌هایی که برای هزاران سال نشانگر هویت ایرانیان و فرهنگ آشکار درحال تکامل امروز  به نمایش در آمده است. از استوانه کوروش و نسخه‌های خطی پیچیده طلاکاری‌شده شاهنامه، تا نقاشی‌های ده متریِ از کاشی‌کاری‌ اصفهان، ویدیو اینستالیشن‌های دو صفحه‌ای قدرتمند شیرین نشاط تحت عنوان "سرکش" و عکس برجسته و قابل توجه زن جوانی که آدامسی بادکنکی باد می‌کند از شیرین علی آبادی ارائه شده است. 
این نمایشگاه، از کشوری که اغلب در خبرها از پشت لنزهای متفاوتی به آن نگاه می‌شود، دیدگاه تازه‌ای دربارۀ ایران ارائه داده است.

مقالات مرتبط

مهمترین و مشهورترین آرتفرها و آرت اکسپوهای دنیا
ما در اینجا گلچینی از بهترین نمایشگاه‌های هنری، آرت فرها، آرت اکسپوهای موجود در سرتاسر جهان را که ارزش دیدن و سفر کردن داشته باشند را برای کلکسیونرهای حرفه‌ای و هنرمندان مصمم و حتی افراد معمولی اما کنجکاو را انتخاب کرده‌ایم، تا بهتر بتوانند برای شرکت در آن یا بازدید از آن تصمیم بگیرند.
24 دی 1398

آثار هنرمندان خاورمیانه در حراج ساتبیز با کیوریتوری مارگریتا ماکاپانی میسونی
حراج آثار کیوریتورشدۀ ساتبیز با کیوریتوریِ مارگاریتا ماکاپانی (طراح مد و مدیر خلاق ام.میسونی از خانه‌های پیشروی مد و فشن) از 14 آوریل افتتاح شد و امروز به پایان رسید.
2 اردیبهشت 1399

گزارش حراج مدرن و معاصر خاورمیانه، شامل گنجینه‌های نیل
«حراج مدرن و معاصر خاورمیانه، شامل گنجینه‌های نیل» در حراج‌خانه‌ی بونامز 3 خرداد 1401 (24 می 2022) برگزار شد. 43 هنرمند از کشورهای لبنان، مراکش، مصر، سودان، عراق، فلسطین، الجزایر، فلسطین، سوریه و ایران در این رویداد حضور داشتند و جمعاً 73 اثر هنری در این حراج به فروش گذاشته شد. 
3 خرداد 1401
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی