گزارش حراج مدرن و معاصر خاورمیانه، شامل گنجینه‌های نیل

3 خرداد 1401
«حراج مدرن و معاصر خاورمیانه، شامل گنجینه‌های نیل» در حراج‌خانه‌ی بونامز 3 خرداد 1401 (24 می 2022) برگزار شد. 43 هنرمند از کشورهای لبنان، مراکش، مصر، سودان، عراق، فلسطین، الجزایر، فلسطین، سوریه و ایران در این رویداد حضور داشتند و جمعاً 73 اثر هنری در این حراج به فروش گذاشته شد. 

 سیراک ملکنیان، حسین زند‌رودی، مسعود عربشاهی، رضا درخشانی، منوچهر یکتایی و نرگس هاشمی 6 هنرمند ایرانی این فهرست بودند. تابلوی نقاشی «مقبره» اثر محمد سعید، نقاش مصری با قیمت 829560 دلار گران‌ترین چکش حراج را به صدا درآورد. تابلوی «روزنامه و قلم‌موها»ی منوچهر یکتایی با ارزشی معادل 157936 دلار چهارمین اثر گران‌قیمت فروخته شد. حسین زنده‌رودی (با تابلوی «چه کسی تماشا می‌کند») و مسعود عربشاهی ( با تابلوی «هندسه‌ی مقدس») نیز به ترتیب رده‌های پنجم و دهم فهرست گران‌ترین‌ها را از آن خود کردند.

هنر ایران با مجموع فروش 665287 دلاری دومین بازار ارزشمند این رویداد بود. هنر مصر با مجموع فروشی بالغ بر 1531696 دلار، با رشدی چشمگیر، به بیش از دوبرابر ارزش فروش آثار ایرانی دست یافت و پیشتاز فهرست فروش بود. هنر سوریه نیز با فروشی معادل 29198 دلار جایگاه سومین بازار پرفروش را در اختیار گرفت. چنان که از این تحولات برمی‌آید مناسبات قدیمی بازار هنر خاورمیانه در حال دگرگونی است و در صورت‌بندی جدید این میدان، هنر ایران درحال واگذاری جایگاه خود به رقباست.

اما مروری بر آمار خود حراج؛ «حراج مدرن و معاصر خاورمیانه ...» نیز در مجموع ارزشی بالغ بر 2728429 دلار  کسب کرد و 70 درصد از آثار (54 اثر) حاضر را به فروش رساند. 28 درصد از آثار با قیمتی بالاتر از برآوردهای اولیه و 36 درصد در بازه‌های برآوردی به فروش رسیدند. در نهایت ثبت این ارقام عملکرد خوبی برای خانه‌حراج بونامز به شمار می‌آید.
نویسنده (ها)

فرزاد محمدی
مقالات مرتبط

رقابت در بازار هنر خاورمیانه طی سال‌های اخیر و عوامل موثر بر آن
با رشد عرصۀ هنری منطقه خاورمیانه، آثار هنری در حال تبدیل‌شدن به یک دسته از دارایی‌های ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران در این منطقه هستند. 
30 اردیبهشت 1399

اکوسیستم هنر خاورمیانه
اکوسیستم هنر، یک شبکه‌ی ارتباطی پیچیده بین سهامداران و ذینفعان و مجموعه‌ای از موسسات فعال، گالری‌ها و افراد و نیروهای قدرتمندتر با نفوذتر است که منجر به جنبش و تحرک در بازار جهانی هنر می‌شوند و آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
9 اردیبهشت 1400

تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران و تأثیر آن بر بازار هنر خاورمیانه
احمد رفیعی وردنجانی در این مقاله به بررسی تأثیرات تحریم‌های ایالات متحده امریکا بر اقتصاد هنر خاورمیانه و ایران پرداخته است. او شرح می‌دهد که چگونه حرکت جامعه‌ی هنری ایران به سمت هنرهای جدید بیش از آن‌که انتخابی آزادانه و برخاسته از دل هنر باشد،  راهبردی ضروری برای گریز از تبعات تحریم‌ها و دسترسی به بازارهای جهانی هنر بوده است. این مقاله توسط شیوا محمدی به فارسی ترجمه شده...
5 بهمن 1400
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی