گزارشی از هفتمین دوره حراج ملی تهران

3 تیر 1401
تابستان داغ بازار هنر ایران با هفتمین دوره‌ی حراج ملی آغاز شد. حراج ملی در هفتمین دوره‌ی برگزاری خود، یکم و دوم تیرماه 1401، میزبان 40 اثر هنری از 27 هنرمند بود. مجموعه‌‌ی هنر کلاسیک ایرانی و اسلامی حاضر طیفی از آثار مینیاتور، نقاشی، صنایع دستی، نسخه‌ی خطی، قطعه‌ی خوشنویسی، منسوجات و فرش و قالیچه را در بر می‌گرفت و در میان هنرمندان نیز نام‌های شاخصی همچون صادق‌الوعد، میرزا آقا امامی، نصرالله قاجار، هادی الحسینی و حسین خطایی به چشم می‌خورد. این آثار در دو روز ابتدایی تیرماه به نمایش عمومی درآمد و روز سوم تیرماه در معرض رقابت خریداران قرار گرفت. نهایتاً از این میان، 29 اثر (72 درصد آثار حاضر) به فروش رسید و مجموع فروشی بالغ بر 42424000000 تومان (1277831 دلار) را برای حراج به ارمغان آورد. سه مدیوم صنایع دستی، نقاشی و خوشنویسی، بیش از همه با اقبال خریداران مواجه شدند و به ترتیب بیشترین فروش را داشتند. گران‌ترین اثر این مجموعه، یک قلمدان و پاکت‌نامه‌ از هنرمندی لاادری بود که به قیمت 286159 دلار فروخته شد. همچنین مجموعاً 13 اثر در بازه‌ی 0 تا 10 هزار دلار و 10 اثر در بازه‌ی 10 تا 50 هزار دلار چکش خوردند.
نویسنده (ها)

فرزاد محمدی
مقالات مرتبط

گزارش پانزدهمین دوره حراج تهران
 پانزدهمین دورۀ حراج تهران با تفکیک آثار هنر مدرن ایران در شامگاه جمعه 24 دی‌ماه 1400 در هتل پارسیان آزادی، با حضور 80 اثر متعلق به 60 هنرمند برگزار شد. این گزارش توسط تیم آرتچارت نوشته شده و در ویژه‌نامه‌ی پانزدهین دوره‌ی حراج هنر تهران در دیماه 1400 به چاپ رسیده است. 
27 دی 1400

مروری بر چهارده دوره‌ی برگزاری حراج تهران
مقاله‌ی حاضر با ارائه‌ی دورنمایی از تاریخ برگزاری این رویداد به تحلیل رویکرد‌های ادوار مختلف حراج تهران نسبت به سبک‌های هنری و بازخورد آن در زمینه‌ی فروش آثار می‌پردازد. این مقاله توسط تیم آرتچارت نوشته شده و در ویژه‌نامه‌ی پانزدهمین دوره‌ی حراج تهران در دیماه 1400 به چاپ رسیده است.
5 بهمن 1400

سازوکار قیمت‌گذاری آثار هنری و گروه مرجع قیمت در حراجی تهران
 این مقاله توسط محمدرضا مریدی (عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران) و محمدجواد محمدی (کارشناس ارشد اقتصاد هنر) به رشته‌ی تحریر درآمده و در کتاب «اقتصاد هنر ایران» توسط فرهنگستان هنر به چاپ رسیده است. قیمت‌گذاری آثار هنری بخش مهم اما مبهمی از بازار هنر است. ارزیابی‌های دلخواهانه و سلیقه‌ای و قیمت‌گذاری‌هایی که تنها ارزش نمادین برای اثر ایجاد می‌کنند و حتی مانع از فروش اثر می‌شو...
23 بهمن 1400
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی