بازیگران زن در عرصه‌ی هنر ایران و خاورمیانه

2 خرداد 1402
زنان همواره نقشی تعیین‌کننده در گسترش فرهنگ و هنر منطقه‌ی خاورمیانه داشته‌اند، این در حالی‌ست که اشاره کمی به فعالیت‌های ایشان در منابع و کتب تاریخ هنری شده است. در عصر حاضر، تلاش‌های زیادی در راستای به رسمیت شناختن دستاوردهای هنرمندان زن و تأثیراتشان انجام می‌گیرد، اما آنچه کمتر بدان پرداخته شده آن دسته از زنانی‌ هستند که در جهت عرضه و نمایش هنر فعالیت کرده و در واقع به بازیگران نه‌چندان آشکار عرصه‌ی هنر خاورمیانه مبدل گشته‌اند. این متن کوتاه به معرفی این اشخاص می‌پردازد و به‌صورت اجمالی فعالیت ایشان را شرح می‌دهد.

اکثریت جامعه‌ی گالری‌داران ایران را زنان تشکیل می‌دهند؛ اگر به تاریخ توسعه‌ی نخستین گالری‌های حرفه‌ای در ایران بازگردیم، باز هم حضور زنان را در آن پرقدرت می‌یابیم؛ از«گالری بورگِز» افسانه بقایی گرفته، به‌عنوان کسی که جریان سقاخانه را بعد از بی‌ینال سوم تهران ترویج داد، تا «گالری سیحون» زیر نظر معصومه سیحون که با تشکیل هیئتی متشکل از هنرمندان و روزنامه‌نگاران، هنرمندان سایر شهرها را به نمایش در آورد.

گالری سیحون، 1355. واحد خاکدان، اصغر معصومی، عباس حجت پناه و معصومه سیحون.

در دوران بعد از انقلاب، در سال 1367، «گالری گلستان» را لیلی گلستان در خانه‌ی پدری خود افتتاح کرد و اولین نمایش آن، آثار سهراب سپهری، از مجموعه‌ی خانوادگی‌شان بود.[1] سهراب سپهری، همچنین، یکی از نخستین خریدهای عمده‌ی مانا جلالیان، مجموعه‌دار ایرانی، است.

از راست لی لی گلستان، غلامحسین نامی، مسعود عربشاهی و ژازه تباتبایی.

مانا جلالیان، به‌عنوان یک طراح داخلی حرفه‌ای، می‌بایست عناصری را برای پروژه‌های خود شناسایی و منبع‌یابی می‌کرد و در این میان آثار هنری، جزئی تکمیل‌کننده بودند. با گسترش فعالیت‌های جلالیان، مجموعه‌ی هنری او نیز رشد کرد. مانا جلالیان مشتریانی از چهره‌های برجسته‌ی آسیایی داشت و با افزایش درآمد قابل‌تصرف خود، هنر به مکانی امن برای سرمایه‌گذاری او تبدیل شد. نخستین خرید جلالیان، به علاقه‌ی دیرینه‌ی او به سپهری باز می‌گشت، ولی مجموعه‌ی کنونی‌اش توسط امید تهرانی صاحب «گالری اثر» کیوریت شده است. هدف این مجموعه‌دار از گردآوری مجموعه‌‌اش ارتقاء جایگاه و ارزش هنرمندان مدرن و معاصر ایرانی در صحنه‌ی هنر جهانی است، هدفی که با یک زن ایرانی دیگر، یعنی مژگان اِندجاوی-بارب،[2] مشترک است.[3]

مانا جلالیان در مقابل کار محمد احصایی.
سهراب سپهری، در مجموعه‌ی مانا جلالیان.

اِندجاوی-بارب، کیوریتور و مجموعه‌دار ایرانی، در رشته‌ی علوم سیاسی و جامعه‌شناسی تحصیل کرد و پس از سفرهای متعدد، در ژنو مستقر شد. بارب، ضرورت ایجاد ارتباط میان هنرمندان ایرانی و مخاطب غربی را احساس می‌کرد، بدین جهت پلتفرم حمایتی «آی‌اِل‌اِل‌ا‌ِی»[4] را در سال 2005 و به دنبال آن «باغ ایرانی ژنو» (2006) و «پروژه‌های هنری اِندجاوی-بارب» (2011) را راه‌اندازی کرد.[5] در نگاه بارب، تماشای صِرف تصاویر نمایشگاه‌ها، پیام هنرمندان را به‌طور دقیق به مخاطب انتقال نمی‌دهد، از این رو، پروژه‌های رزیدنسی و حمایتی متنوعی را برای کمک به هنرمندان ایرانی تدارک دیده است.[6] یکی از پروژه‌های اخیر بارب با همکاری «مجموعه‌ی هنری اِم‌آی‌اِی»[7] نمایشگاه «سرندیپیتی»[8] (17 اسفند 1400 – 11 فروردین 1401) نام داشت، این نمایش بیش از 30 اثر از هنرمندان زن را از 10 کشور خاورمیانه‌ به تماشا می‌گذاشت، که در بین هنرمندان گنجانده شده نام شیرین نشاط نیز به چشم می‌خورد.[9] مؤسس «اِم‌آی‌اِی»، یعنی آلخاندرا کاسترو ریوسِکو،[10] این سازمان را برای ایجاد برابری بین هنرمندان زن و مرد راه‌اندازی کرده است و با نمایش «سرندیپیتی» در «مرکز کتابخانه‌ی هنر و طراحی هنری ال صفا»[11] همزمان با «آرت دبی» (2022)، خود را به‌عنوان مرکزی که به ارتقاء جایگاه هنرمندان زن می‌پردازد در خاورمیانه شناساند؛ مجموعه‌ی «اِم‌آی‌اِی» یک سازمان هنری غیرانتفاعی و بشردوستانه است و در نتیجه در حوزه‌ی فروش آثار فعالیت نمی‌کند، گونه‌ی سازمانی که در سطح خاورمیانه نمونه‌های زیادی از آن وجود ندارد. در خاورمیانه، این گالری‌های تجاری هستند که به نمایش‌های غیرفروشی می‌پردازند، یکی از مثال‌های بارز آن گالری تجاری «لیلا هلر» است که بی‌شک یکی از مهم‌ترین گالری‌های منطقه محسوب می‌گردد. این مرکز از زمان تأسیس خود از سه دهه‌‌ی پیش شهرتی جهانی در زمینه‌ی معرفی و ارتقاء هنرمندان خاورمیانه کسب کرده است و علاوه بر علاقه‌مندی‌ صاحب آن برای گنجاندن هنرمندانش در بازار هنر جهانی، به‌مانند «اِم‌آی‌اِی»، برنامه‌های کیوریتوریال و آموزشی تاریخ هنری را نیز دنبال می‌کند.[12]

مژگان اِندجاوی-بارب

زمانی‌که اِکوسیستم هنر خاورمیانه را مرور کنید، زنان را بی‌شک یکی از اصلی‌ترین بازیگران آن خواهید یافت. رُز عیسی[13] یکی از این بازیگران است؛ وی بیش از سی سال در زمینه‌ی معرفی هنر خاورمیانه، خصوصاً ایران، در بریتانیا فعالیت کرده و افزون بر کیوریتوری نمایشگاه‌های مختلف، به کلکسیون‌های مختلف جهان نیز مشاوره داده است. عیسی از طریق  برپایی نمایشگاه‌ها و شرکت در جشنواره‌های سینمایی متعدد، مخاطبان غربی را با هنرمندانی آشنا ساخته که از آن زمان به ستاره‌هایی بین‌المللی تبدیل شده‌اند. از آن جمله‌اند: شادی قدیریان، بهمن قبادی، فتحی حسن و فرهاد مشیری.

رُز عیسی، در «آرت دبی» 2013.
رُز عیسی

رویا خواجوی ایرانی دیگری است که به‌طور گسترده در زمینه‌ی ترویج هنر و هنرمندان ایرانی فعال است. پروژه‌ی اخیر او در نمایشگاه «عکس لندن» (1402) با همکاری «هنر زیبای نمازی»، شش هنرمند عکاس ایرانی را ارائه می‌داد که تابوهای قومیتی، جهت‌گیری‌های جنسیتی و همچنین مسائل محیط زیستی را به چالش می‌کشیدند.[14] خواجوی به دنبال ایجاد آگاهی و گفت‌وگو میان فرهنگ‌های مختلف است و از سال 2008، فعالانه، نمایشگاه‌های بسیاری را در سراسر خاورمیانه برای مؤسساتی نظیر«موزه‌ی گوگنهایم» و «انجمن آسیا» رهبری کرده است.[15]

رویا خواجوی

در کنار کیوریتورها و گردانندگان هنری صاحب نام، بیشتر گالری‌های منطقه نیز گردانندگانی زن دارند: در این زمینه می‌توان از «گالری هنری سبز»،[16] «فضای هنری طبری»[17] و «آرت تالکز گالری»[18] نام برد. مورد اخیرالذکر، توسط فاتن مصطفی-کنفانی،[19] مورخ هنر مصری راه‌اندازی شده است؛ این گالری در زمینه‌ی ارتقاء جایگاه هنرمندان مصری و در رابطه با انتشار کاتالوگ‌های تشریحی فعالیت می‌کند.

فاتن مصطفی کنفانی

در میان این فعالین هنری زن، نویسندگان بسیاری نیز در عرصه‌ی هنر خاورمیانه حضور دارند؛ و نگار عظیمی یکی از چهره‌های شناخته شده‌ی آن است. عظیمی، نویسنده، ویراستار، کیوریتور و دبیر مجله‌ی هنری و پروژه‌ی کیوریتوریال «بَدون»[20] است؛ «بَدون»، از سال 2004، جای خالی پوشش اخبار فرهنگی و هنری خاورمیانه و هنرمندان دیاسپورا را پر کرد و از آغاز بستری برای پرسش‌ها و دیدگاه‌های نوین فراهم آورد. عظیمی در مجلات و نشریات هنری نام‌داری چون «فریز»، «نیویورک تایمز» و «آرت‌فوروم» قلم زده و با «بَدون» برنده‌ی برخی از شناخته‌شده‌ترین جوایز در جهان نشریات شده است. [21]

نگار عظیمی

نقش زنان تنها در نوشتن در مورد تغییرات هنر خاورمیانه و معرفی آن خلاصه نمی‌گردد، بلکه ایشان در بطن این دگردیسی‌ها نیز حضوری فعال دارند؛ نمونه‌ی مثال‌زدنی آن حور القاسمی[22] مؤسس و مدیر «بی‌ینال شارجه» است. آذر محمودیان، از دیگر نام‌های مطرح منطقه است که در سطح بی‌ینال‌های ایران و جهان فعالیت داشته است؛ محمودیان، کیوریتور مهمان در یازدهمین «بی‌ینال گوانجو» (2016) بود و از سال 1388 تا 1394 در گردانندگی فضای هنری «کَف» در تهران همکاری داشته است.

آذر محمودیان

ایجاد تشکل‌ها و گروه‌های هنری از حوزه‌های دیگری است که زنان خاورمیانه در آن فعالیت داشته‌اند؛ مثال‌های ایرانی آن گروه‌های «دنا» (1380)[23] و «ایفا» (1382)[24] هستند، که اعضایی ثابت و بعضاً متغیر داشتند. در سایر کشورهای خاورمیانه نیز نمونه‌هایی را می‌توان ردیابی کرد؛ «مجموعه‌ی بنات»[25] از این جمله است. سارا صفوان،[26] مؤسس این پلتفرم مستقل، این مکان را برای نمایش و بحث در مورد روابط متقابل و زنانگی در خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد کرده است؛ این مجموعه تاکنون نمایشی در «آرت دبی» داشته و حتی کتابی با نام «در بحبوحه‌ی خاورمیانه»[27] در مورد سن بلوغ زنان در جهان عرب انتشار کرده است.

افتتاحیه نمایشگاه گروه دنا.

در آخر، تاریخ فعالیت زنان در عرصه‌ی هنر خاورمیانه به گذشته‌ای دورتر از دوران معاصر بازمی‌گردد: زنان همواره نقشی تعیین‌کننده و جریان‌ساز در منطقه بازی کرده‌اند؛ از راه‌اندازی کلوپ‌‌های ادبی گرفته که از قرن‎‌ها پیش جزئی از مشغولیت زنان محسوب می‌شده تا تأسیس گالری‌های جریان‌ساز در عصر کنونی که هنرمندان را وارد عرصه‌ی جهانی می‌کند. با آنکه شناسایی و معرفی تمامی این شخصیت‌ها مقدور نیست، اما آنچه مشخص است اثرگذاری روزافزون محسوس و نامحسوس زنان در بستر هنر خاورمیانه است.


[1] ملکی، ت.، گلستان، ل. (1398). گالری‌داری کار پرمسئولیتی است؛ گفت‌وگو با لیلی گلستان. مجله‌ی فرهنگی هنری آنگاه، 9. ص. 164 – 173.

[2] Mojgan Endjavi-Barbé

[3] Retrieved from https://b2n.ir/d41123

[4] ILLA

[5] Retrieved from https://b2n.ir/e76579

[6] Retrieved from https://b2n.ir/h39360

[7] MIA Art Collection

[8] SERENDIPITY

[9] Retrieved from https://b2n.ir/d51923

[10] Alejandra Castro Rioseco

[11] Al Safa Art Design & Arts Library Center

[12] See (n 3)

[13] Rose Issa

[14] این هنرمندان شامل تهمینه منزوی، علی تحیری، مریم پالیزگیر، فرساد لباف، مو جهانگیر و داریوش نهداران می‌شوند.

[15] Retrieved from https://b2n.ir/b70121

[16] Green Art Gallery

[17] Tabari Art Gallery

[18] Art Talks gallery

[19] Fatenn Mostafa Kanafani

[20] Bidoun

[21] Retrieved from https://b2n.ir/b00407

[22] Hoor Al Qasimi

[23] گیزلا وارگاسینایی، فریده لاشایی، شهلا حبیبی، فرح اصولی، نسرین خسروی، رعنا فرنود، شهرزاد اصولی، آریا شکوهی‌اقبال، میترا کاویان، مریم شیرین‌لو، پروانه زندیان و بهار بهبهانی اعضای اولیه‌ی این تشکل بودند. در سال‌های بعد، حبیبی، بهبهانی، خسروی و زندیان از گروه جدا شدند ولی معصومه‌ی مظفری به آن پیوست.

[24] اعضای این گروه سیمین کرامتی، افشان کتابچی، بیتا فیاضی و کریستا ناسی بودند.

[25] Banat Collective

[26] Sara Safwan

[27] In the Middle East of It All

نویسنده (ها)

سوانا بغوزیان
هنرمندان مرتبط

آثار هنری مرتبط

مقالات مرتبط

بررسی بازار هنر فریده لاشایی
فریده‌ لاشایی، نقاش، ویدئو‌کار و نویسنده‌ی ایرانی، در شهر رشت متولد شد. از ده سالگی نزد جعفر پتگر تعلیم نقاشی دید و بعدها برای تحصیل به اروپا رفت. پس از فراغت از مدرسه‌ی مترجمی در مونیخ راهی اتریش شد و تحصیلاتش را در آکادمی هنرهای تزئینی وین ادامه داد. ماحصل این دوره و تجربه‌های کاری او در زمینه‌ی طراحی کریستال در نمایشگاهی در شهر میلان در سال 1346به نمایش درآمد.
4 مرداد 1401

گروه دنا؛ روایت یک کنش جمعی زنانه
گروه دنا، نخستین گروه کاملاً زنانه در تاریخ هنر نوگرای ایران است که در راستای استقلال و هویت‌یابی زنان هنرمند شکل گرفت. گذشته از وجه جنسیتی، فعالیت‌ها و جهت‌گیری‌های این گروه نیز بر اعتبار و ارزش فعالیت‌های آن‌ها در عمر شش‌ساله‌شان می‌افزاید. فرزاد محمدی در این جستار به فعالیت‌ها و یژگی‌های این گروه پرداخته و جایگاه این گروه را در چشم‌انداز تاریخ هنر ایران بررسی کرده است.
1 آذر 1401

جامعه هنری، تحولات اجتماعی: مجموعه گفت‌وگو با اهالی هنر: لیلی گلستان
لیلی گلستان نامی آشنا در تاریخ گالری‌داری ایران است. او در پسِ تحولات اخیر درهای گالری خود را پس از 34 سال فعالیت برای همیشه بست. زین پس گالری گلستان فقط نمایشگاه‌های آنلاین برگزار خواهد کرد. زمانی که گلستان تصمیم به برپایی گالری خود گرفت، سیاست گالری را در روزنامه‌ی کیهان چنین عنوان کرد: کشف و حمایت از استعدادهای جوان، و فراهم‌کردن تسهیلات خرید آثار برای مردم عادی. این سیاست همچنان...
22 فروردین 1402
درج دیدگاه

* نشان دهنده فیلد الزامی